EN NL

Douwes Fine Art (since 1770)



Johannes Vermeerstraat 15-hs
1071 DK Amsterdam

020-664 63 62

info@douwesfineart.com

Schilderkunst en sculptuur uit de 16de tot 21ste eeuw,
Oude Meesters, Romantiek, Impressionisme en klassiek Moderne Kunst,
vooral Hollands, Vlaams, Frans, Russisch, Chinees en Afrikanisten,
originele 17de eeuwse Rembrandt etsen.
Restauratie,Taxatie, Fotografie en Lezingen.


Douwes Fine Art is opgericht in 1770 en officieel in Amsterdam geregistreerd vanaf 1805. Sindsdien is deze gerenommeerde kunsthandel in handen van dezelfde familie. Een ongekend fenomeen, niet alleen voor ons land, want nergens in Europa bestaat een vergelijkbare traditie. Ter ere van het 200-jarig jubileum werd een interessant boek uitgegeven.


De historie gaat terug tot 1770, toen de familie Douwes haar brood verdiende met plafondschilderingen maken en restaureren. Liever beschouwt de familie 1805, de inschrijving van Hendrick Douwes in het St. Lucasgilde, als de officiële geboortedatum van de kunsthandel. Na zo’n zeventig jaar is de zaak onder Evert en Henry als Gebroeders Douwes tot een echte kunsthandel uitgegroeid, met lijstenmakerij en bedrijfskalligrafie. De restauratiewerkplaats neemt een prominente plaats in. Korte tijd later komt daar fotografie bij. In de jaren na de Eerste Wereldoorlog begint de bloei van de firma. De collectie omvat een wisselend aanbod aan schilderijen van Vlaamse en Hollandse grote en kleine meesters uit de 16de-18de eeuw, Hollandse romantiek, Haagse en Amsterdamse school, in de loop der jaren aangevuld met tekeningen, Franse 19de-eeuwse schilders en klassiek modernen uit verschillende Europese landen. Douwes verhuist in 1920 van het Damrak naar het Rokin, weldra kunst- en antiekcentrum van ons land. Dan slaat de firma de vleugels uit met een filiaal in Londen. In Engeland wordt menige ontdekking gedaan: Avercamp, Saenredam, Hals, Heda, Rembrandt, Claesz, Steen en De Gelder. In die tijd is een begin gemaakt met de legendarisch geworden kunsthistorische documentatie van het bedrijf, dat zo’n pioniersrol heeft vervuld voor de internationale kunsthandel. Documentatie die deels aan het Getty Museum is verkocht. In 1993 wordt het Rokin verruild voor de Stadhouderskade. ‘We zitten hier prettig,’ constateert Evert jr, de zesde generatie, ‘een prachtig pand met mooi daglicht. Hier kan de klant zo voorrijden.’ 


Het is een boeiende geschiedenis die het boek vertelt, met tal van wetenswaardigheden en verrassende kijkjes achter de schermen, waarbij Evert sr soms ontroerend persoonlijke herinneringen ophaalt. Vader en zoon filosoferen over bestaansrecht en mogelijkheden van de kunsthandel in deze tijd en de toekomst. De toenemende schaarste aan kwaliteit maakt bij het verzamelen het beleggingsaspect almaar belangrijker. Concurrentie, beurzen, veilingen en internet maken loyaliteit van cliëntèle al lang niet meer vanzelfsprekend. Het oude type verzamelaar is verdwenen. Dat tempert de passie geenszins, niet bij vader en evenmin bij zoon, die de kunsthandel in 1986 uitbreidde met ‘betaalbare’ Russische realisten en impressionisten en met het grootste aanbod van originele “life time” Rembrandt etsen. Evert jr wil zich ook in de toekomst niet beperken tot de verkoop van kunstwerken, maar taxatie, restauratie en onderzoek blijven doen. Het begrip vernieuwing schuwt hij allerminst en om de grillige kunstmarkt het hoofd te bieden zullen in de toekomst structurele veranderingen worden nagestreefd.