Details:
Fabrikant: Émile Gallé
Motief: Wisteria
Stijl: Art Nouveau
Materiaal: Vormgeblazen en vrijgevormd meerlagig glas bewerkt in cameo techniek, geslepen pontil
Kleur: Transparante ondergrond met bruin, lichtbruin en roze overlay
Period: 1890 – 1899
Afmetingen:
Hoogte: 44,5cm / 17.52”
Diameter mond: 12,5cm / 4.92”
Diameter voet: 15cm / 5.91″
Literatuur:
Prestel – Glas des Art Nouveau – Die Sammlung Gerda Koepff – Blz. 112
Conditie: Puntgaaf
Provenance: Franse privé collectie
Prijs:
Op aanvraag – Klik hier om een bericht te sturen via het contactformulier.
Émile Gallé, een van de belangrijkste figuren in de Art Nouveau-beweging, wordt geprezen om zijn baanbrekende bijdragen aan de glasbewerking, meubelontwerp en decoratieve kunsten. Geboren in Nancy, Frankrijk, in 1846, haalde Gallé inspiratie uit de natuur, filosofie en poëzie, en transformeerde hij deze invloeden in verbluffende, gelaagde glaskunstwerken die de grenzen van vakmanschap verlegden. Zijn innovatieve benadering, met name bij cameoglas, bezorgde hem internationale erkenning en hij werd een leidend lid van de École de Nancy, een groep kunstenaars die zich inzetten voor het promoten van de idealen van de Art Nouveau. Gallé’s werk belichaamde de nadruk van de beweging op organische vormen, vloeiende lijnen en een diepe verbondenheid met de natuur.
Cameoglas, een van Gallé’s kenmerkende technieken, hield in dat verschillende kleuren glas werden gelaagd en door het glas werd geëtst om ingewikkelde ontwerpen in reliëf te onthullen. Zijn meesterschap van dit complexe proces stelde hem in staat om enkele van de mooiste glaswerken van zijn tijd te produceren, elk stuk weerspiegelend zijn artistieke visie en technische vaardigheden.
De Wisteria serie, gemaakt rond 1900, is een opvallend voorbeeld van Émile Gallé’s expertise in cameoglas waarbij naturalistische motieven worden gecombineerd met uitzonderlijk vakmanschap. Deze vaas, met een indrukwekkende hoogte van 44,5 cm, is een museumwaardig stuk dat de elegantie en verfijning van Gallé’s oeuvre belichaamt. Het vertegenwoordigt het allereerste ontwerp in Gallé’s Wisteria-serie, dat werd gemaakt in samenwerking met de beroemde kunstenaar Victor Prouvé, een naaste medewerker van Gallé en eveneens lid van de École de Nancy.
Prouvé, die bij veel van Gallé’s ontwerpen betrokken was, bracht zijn eigen artistieke gevoeligheid naar de Wisteria-serie en hielp de delicate, sierlijke bloemmotieven te vormen die deze collectie definiëren. Deze vroege samenwerking tussen Gallé en Prouvé weerspiegelt de fusie van kunst en natuur die centraal staat in de ethos van de Art Nouveau.
Ontwerp en uitvoering:
Het Eerste Wisteria Ontwerp: Deze vaas is vooral belangrijk omdat het het eerste ontwerp in Gallé’s Wisteria-serie vertegenwoordigt, die zou uitgroeien tot een iconische collectie tot aan de jaren ’20 van de vorige eeuw. De betrokkenheid van Victor Prouvé bij de creatie van dit ontwerp benadrukt de samenwerkingsgeest van de École de Nancy, waar kunstenaars samenwerkten om nieuwe vormen van artistieke expressie te ontwikkelen. Prouvé’s invloed is zichtbaar in de naturalistische nauwkeurigheid en vloeiendheid van het wisteria-motief, wat zijn achtergrond in zowel kunst als botanische illustratie weerspiegelt.
Deze vaas staat als een getuigenis van de innovatie van Gallé en Prouvé tijdens een periode waarin Art Nouveau bloeide, met name in Nancy, waar beide kunstenaars centrale figuren waren. Hun gedeelde toewijding aan het vermengen van kunst en natuur komt prachtig tot uiting in dit stuk, dat de geest van de beweging vastlegt door zijn organische vormen, ingewikkelde details en harmonieuze kleurgebruik.
Gallé’s glaswerken, met name zijn cameostukken, belichaamden de idealen van de École de Nancy. Zijn vazen, met hun botanische motieven en innovatieve gebruik van materialen, werden enkele van de meest bewonderde voorbeelden van Art Nouveau-glas. Gallé’s vermogen om artistieke visie te combineren met technische beheersing onderscheidde hem als een van de belangrijkste figuren in de decoratieve kunsten tijdens deze periode.
Deze Wisteria cameo vaas is in puntgave conditie, een opmerkelijke prestatie gezien zijn leeftijd en het delicate materiaal. Het is zorgvuldig bewaard door een particuliere verzamelaar in het zuiden van Frankrijk en vertoont geen zichtbare tekenen van slijtage, schade of restauratie. De helderheid van het glas en de precisie van de bewerkte details zijn volledig intact, waardoor de schoonheid van Gallé’s vakmanschap in zijn oorspronkelijke vorm kan worden gewaardeerd.
De herkomst van de vaas voegt toe aan zijn betekenis, afkomstig van een verzamelaar die grote zorg heeft besteed aan het behoud van de integriteit van het stuk. Dergelijk goed bewaarde voorbeelden van Gallé’s cameoglas zijn zeer gewild bij verzamelaars en musea, waardoor deze vaas een zeldzame en waardevolle aanvulling is voor elke collectie van Art Nouveau of decoratieve kunst.